Sterk met sojabonen

    Soja- of Edamame-bonen zijn goed gevuld met vitaminen en mineralen.
    Deze peulvruchten zijn één van de belangrijkste bronnen van plantaardige eiwitten op de wereld.
    Eiwitten (proteïne) zijn nodig om het lichaam goed te laten functioneren.
    Naast calcium en vitamine D zijn vooral eiwitten belangrijk voor gezonde botten.
    Sterke spieren bouw je op met eiwitten wanneer die alle noodzakelijke aminozuren bevatten.
    Vegetariers, veganisten, sporters, zwangeren en ouderen hebben deze proteïne vaak extra nodig.

    Wat zijn eiwitten?

    Eiwitten bevatten aminozuren die behoren tot de bouwstenen van alle cellen.
    Onderstaande video geeft in het kort uitleg over eiwitten.

    Wat zijn essentiële aminozuren?

    Essentiële aminozuren zijn aminozuren die niet in het lichaam kunnen worden aangemaakt.
    Aanvullende informatie kan je vinden op Aminozuur.com een kennisportaal over aminozuren.
    Onderstaande video geeft in het kort uitleg over aminozuren.

    Hoeveel eiwitten/aminozuren heb je nodig?

    De hoeveelheid eiwitten die je nodig hebt is per persoon afhankelijk.
    Volwassen personen hebben gemiddeld ongeveer 0,8 tot 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig.
    De website VeganHealth.org geeft informatie over aminozuren en hoeveel je precies nodig hebt.
    Berekenen kan met “Tabel 3: Eiwitten en aminozuren in gemeenschappelijke voedingsmiddelen”.
    Makkelijk hierbij is dat er veel voedingsmiddelen met het percentage aminozuren staan vermeld.

    Is soja gezond?

    De meningen zijn verdeeld of soja nu goed of slecht voor je is.
    Onderstaande video is in ieder geval duidelijk over genetisch gemodificeerde soja.


    De Europese Commissie heeft op maandag 26 november 2017 besloten dat Glyfosaat, het omstreden ingrediënt uit de onkruidverdelger Roundup van Monsanto, weer voor vijf jaar een vergunning krijgt in de Europese Unie.
    Lees het het volledige bericht op de website van Zembla.

    Biologische sojabonen

    De hoogwaardige eiwitkwaliteit van biologische peulvruchten is uniek en daarom een uitstekende bron van eiwitten voor veganisten en vegetariers zolang je het goed verdraagt.
    Het zou veilig zijn om 2 tot 3 porties sojaproducten per dag te eten.
    (Zie Veganhealth.org voor meer info over soja veiligheid)
    Biologisch geteelde soja is niet genetisch gemodificeerd (GMO), herkenbaar aan het logo.
    Meer info op de website van Milieu centraal.
    eu-logo-biologisch

    Soja eten?

    Of je soja eet of niet bepaal je zelf.
    Om sterke spieren te krijgen zijn er veel opties.
    Vegetarisch, veganist of niet voor sterke spieren moet je eiwitten eten!
    Rineke Dijkinga geeft haar visie in dit artikel.

    Tweeonsgroenten en tweestuksfruit een goed begin!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *