Groene en paarse spruitjes Flower sprouts of Kalettes

    De ene spruit is de andere niet

    Groene spruitjes zijn verschillend van soort, bodem en bemesting.
    Rauw, gekookt, gewokt of gestoomd met voedingswaarden die onderling variëren.
    Bekijken we de micronutriënten van groene spruitjes uit Nederland (bron RIVM) dan blijken de gekookte spruitjes meer Calcium te bevatten dan de rauwe.
    Op zich wel vreemd want gekookte groenten bevatten over het algemeen minder mineralen.
    Nog vreemder wordt het als we landen gaan vergelijken.
    Alleen al het foliumzuur in spruitjes tussen Nederland, Amerika en Denemarken verschilt sterk.
    Nederland RIVM 95.3 ug
    United States USDA 61 ug
    Deense National Food Institute 130 ug

    Kijken we daarnaast nog even naar alle vitaminen & mineralen volgens USDA dan kunnen we toch concluderen dat spruitjes tot één van de meest gezonde groenten hoort.
    Ze bevatten o.a. veel foliumzuur, C, K, ijzer en kalium.

    Vind je het leuk om spruitjes internationaal te vergelijken kijk dan eens bij EuroFIR.

    Eigenlijk maakt het niet zoveel uit, het gaat uiteindelijk om de smaak!

    Foliumzuur

    Duiken we in de wereld van foliumzuur ook wel M, B9, B11, of folaat genoemd.
    Foliumzuur verbetert het geheugen, kan een open ruggetje en miskramen helpen voorkomen.
    Ook lijkt foliumzuur een bijdrage te kunnen leveren tegen het ontstaan van hart- en vaatziekten.
    Denk je dat je een tekort hebt dan is het raadzaam dit te laten onderzoeken.
    Foliumzuur werkt nauw samen met B12, B6 en ijzer, een combinatie van deze is dan beter.
    De optimale suppletie van foliumzuur ligt tussen 100 en 400 mcg.
    Voor een goede opname van alle vitaminen blijft twee ons groenten en twee stuks fruit het advies.

    Groene spruitjes

    Bij ons ook wel spruitkool genoemd maar in België bekend onder de naam Brussels Sprouts.
    Als je de onderkant insnijdt en de kooktijd beperkt tot 5 minuten blijven het vitaminebommetjes.
    Liggen ze langer dan 2 dagen in huis dan zullen veel waardevolle voedingsstoffen verloren gaan.
    Meer info en recepten op de website van brusselssprouts.eu

    Paarse spruitjes

    Hoewel paarse spruitjes niet nieuw zijn liggen ze nu te wachten op een doorbraak.
    Rubine een variëteit van de Brusselse spruit, wordt al jaren als zaad verkocht en geteeld.
    Waarschijnlijk zijn ze niet zo populair omdat het water bij het koken de kleur paars overneemt.
    Er blijft dan een vreemd gekleurd spruitje over en zijn daarbij duurder dan hun soortgenoot.
    Nu we meer wokken en stomen worden ze vast meer gewaardeerd.
    De smaak schijnt iets milder en nootachtig te zijn wat ik niet geproefd heb.
    Maar ja, ik had ze gekookt.
    Meer info en recepten op de website van paarsespruit.nl.

    Flower sprouts of Kalettes

    Een natuurlijke kruising van spruitjes met boerenkool.
    In 2011 op de markt gebracht als Flower Sprout maar nu verder onder de naam Kalettes.
    Je kunt ze van november tot maart in de winkel tegenkomen.
    De bedenkers waren op zoek naar een nieuwe spruit, maar dan met een mildere smaak.
    Na 15 jaar ontwikkeling is het een soort minikool met groen/paarse blaadjes geworden.
    Met de vitaminen zit het wel goed.
    Of ze nu echt een dubbele dosis vitamine B6 en twee keer zoveel vitamine C bevatten dan gewone spruitjes zoals wordt beweerd zou ik niet durven zeggen.
    De flower-sprouts op New Zealand Food Composition Table laat weer iets anders zien.
    Meer info en recepten op de website van kalettes.com.

    Zelf spruiten kweken

    Spruitjes worden gezaaid tussen februari en half april en worden geoogst van augustus tot maart.
    Het hele groeiproces van zaadje tot spruitje is te zien op de website van Schooltv.nl.
    De biologische zaden kan je bij Vreeken’s zaden kopen.
    Ga je dan nog even langs Luc Dedeene van GroentenInfo voor goede raad, dan kan je straks als een expert aan de slag.

    Geen eigen tuin?

    Tuintjedelen.nl kan je helpen met het vinden van een tuin bij jou in de buurt.

     

     

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *